Kładka Bernatka i jej poprzednicy

Budowę kładki ojca Bernatka rozpoczęto w roku 2009. Wtedy to, na jednym z brzegów Wisły powstała stalowa konstrukcja, którą rok później, przy użyciu barek i dźwigów przerzucono na drugi brzeg. W ten oto sposób kładka połączyła Kazimierz z Podgórzem. Budowa kładki wzbudziła niemałe kontrowersje, gdyż pochłonęła sporo funduszy (ok. 38 mln złotych, z czego ok. 15 mln pochodziło z dotacji).

Sprzeciw budziła także nazwa kładki. Inne propozycje wiązały kładkę z jej poprzednikiem – Mostem Podgórskim (Mostem Cesarza Franciszka Józefa I) lub jeszcze wcześniejszym Mostem Karola. Ostatecznie jednak kładce nadano imię po ojcu Laetusie Bernatku, zakonniku, z którego inicjatywy powstał szpital Bonifratrów.

Most Karola:

budowę rozpoczęto w roku 1801, nie funkcjonował on zbyt długo, bo od oddania go do użytku w 1802 r., przetrwał tylko do roku 1813. Warto zauważyć, że most zbudowany był z samych dębów. Nazwę otrzymał po cesarzu Karolu Habsburgu, który też jako pierwszy przez niego się przeprawił. Most zniszczony został przez powódź – największą w dziejach Krakowa. Nieco na zachód od niego postawiono później Most Podgórski.

Most Cesarza Franciszka Józefa I (Most Podgórski):

wzniesiono go w latach 1844-1850. Mieszkańcy potocznie zwali go „podgórskim”. Aby uzyskać dobry dojazd do mostu wytyczoną nową ulicę – nazwaną później Mostową, poprowadzoną przez ogród o.o. Bonifratrów. Był to pierwszy krakowski most o murowanych filarach. Na pozostałych do dziś kamiennych przyczółkach wsparta jest obecna kładka o. Bernatka. W 1925 roku most zamknięto, rok później na krótki czas znów go otwarto, ale już wtedy wiadomo było, że powstanie nowy most – Piłsudskiego. Za przeprawę mostem pobierano opłaty, które przeznaczone miały zostać na nową budowę.

Ciekawostki:

przy Moście Podgórskim swój bieg rozpoczynał pierwszy krakowski tramwaj, którego trasa biegła przez Rynek do dworca kolejowego – 25 listopada 1881 podpisana została umowa z Bankiem Belgijskim na „urządzenie i utrzymanie ruchu konnej kolei żelaznej zwanej tramwajem” na okres 45 lat

W 1864 r. Mostem Podgórskim poprowadzono do Podgórza instalację gazową z Gazowni (oczywiście z ulicy Gazowej)


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s